Diensten





Begeleiding bij dyslexie

Leerlingen met dyslexie hebben problemen met het opslaan van leerstof in het geheugen. Uit het hoofd leren van leerstof zoals tafels of topografie lukt vaak niet.

Img

De laatste jaren is er veel onderzoek gedaan naar de werking van het geheugen. Op basis van deze onderzoeksgegeven hebben we leerprocedures ontwikkeld voor verschillende soorten leerstof zoals: woordjes leren, grammatica en zinnen leren, leerteksten leren, waardoor leerlingen zo effectief mogelijk leren LEREN. Er wordt zo weinig mogelijk uit het hoofd geleerd, maar zoveel mogelijk inzicht gevormd. Daarnaast wordt de leerstof op verschillende manieren herhaald en geoefend.

Om de leerstof gemakkelijker te kunnen opslaan worden ook mindmaps gebruikt. Een overzichtelijk schema is gemakkelijker te onthouden dan een verhaal en ook beter op te halen en te gebruiken. Dat is uiteraard ook voor niet dyslectische leerlingen een goede manier van leren. mindmap

Dyslectische leerlingen leren door coaching te aanvaarden dat ze bepaalde leerstof moeilijk kunnen opslaan in het geheugen en dat ze daar meer moeite voor moeten doen en er meer tijd in moeten steken. Daar staat tegenover dat zij andere talenten hebben. Dit is belangrijk voor hun gevoel van eigenwaarde.

Zowel tijdens de huiswerkbegeleiding als de remedial teaching lessen kunnen dyslectische leerlingen worden begeleid, afgestemd op hun specifieke probleem.